Dilluns dia 22 de juny va tenir lloc l’acte de presentació de la nova proposta de treball, pionera al territori català, per tal de garantir la coherència i continuïtat durant l’etapa de 0 a 6 anys a la ciutat de Vic: la Comissió 0-6.
Amb la benvinguda a tots els assistents l’alcaldessa de Vic, Anna Erra, va exposar la voluntat del nou consistori municipal per l’aposta i compromís en les polítiques educatives, posant en valor l’educació com un procés transversal que cal teixir entre les diferents administracions, la qual cosa és d’especial importància per tal de garantir la continuïtat i coherència del fet educatiu. Segons l’alcaldessa, des de l’Ajuntament de Vic “és un orgull donar el tret de sortida a aquesta iniciativa que situa l’infant al centre de l’educació”.
És per això que, al llarg d’aquest darrer curs, des del Consistori municipal s’ha estat treballant per la creació i impuls d’un nou espai de treball que, segons la Núria Homs, Cap de l’Àrea Social de l’Ajuntament de Vic, “pretén dibuixar una mirada compartida entre les dues etapes educatives, 0-3 i 3-6 anys, respectant alhora la diversitat d’identitats que cada centre conté”. La proposta d’aquesta comissió de treball és oberta a totes les llars d’infants i centres educatius en l’etapa d’infantil de la ciutat, que en aquests propers mesos hauran de decidir si en volen formar part.
La comissió 0-6, es planteja com un espai per a la formació, reflexió i treball per part dels professionals que treballen en aquesta etapa educativa que, amb una previsió de dos anys de durada, puguin donar l’impuls necessari que faciliti la construcció d’un diàleg i mirada compartida durant el període de l’educació infantil a la nostra ciutat.
La comissió 0-6 comptarà amb el lideratge compartit entre Ajuntament de Vic i la Universitat de Vic, amb la implicació i assessorament per part de Reggio Emilia, experiència educativa nascuda l’any 1945 a la ciutat italiana d´aquest nom, i que ha esdevingut de referència a nivell mundial gràcies a la seva tasca educativa que situa l’infant com a centre de l’acció educativa.
L’acte de presentació va comptar amb la ponència magistral de Gino Ferri, Llicenciat en Ciències de l’educació per la Universitat de Modena e Reggio i mestre amb més de 30 anys d’experiència en l’àmbit educatiu a Reggio Emilia (entre d’altres). Al llarg de la seva intervenció, Gino va destacar la necessitat i responsabilitat que té l’escola de facilitar entorns per a la creació de nous coneixements, d’oferir contextos perquè els nens/es trobin noves oportunitats per a la descoberta i aprenentatge, espais capaços d’estimular i involucrar tots els infants que hi conviuen, entorns on viure i desenvolupar la seva pròpia curiositat. “El repte de l’escola és, per una banda respectar al màxim la identitat del nen/a i, per l’altra, que els cicles escolars es construeixin a partir d’una continuïtat educativa”, repte que, segons Gino, esdevé un plantejament revolucionari al nostre territori. Per tant, cal trobar una “gramàtica de l’organització quotidiana de les escoles” amb la finalitat d’oferir espais on els infants puguin viure cada dia situacions riques i variades per tal de fomentar l’aprenentatge autònom.