1. Educació emocional
Des del curs 2013-2014, amb l’assessorament de l’Universitat de Barcelona (UB), s’implementa un programa d’innovació en educació emocional que s’integra totalment en la línia pedagògica i d’actuació de l’equip educatiu, i a la vegada es potencia i reforça a través de propostes educatives concretes. És un programa que engloba el treball amb els infants, amb l’equip educatiu i amb les famílies.
L’objectiu d’aquest programa és desenvolupar les capacitats emocionals dels infants, base per a un sa desenvolupament, per a un equilibri psicològic i per a unes relacions socials positives, capacitats essencials per a un bon rendiment cognitiu.
L’objectiu és desenvolupar les capacitats emocionals dels infants i les competències emocionals de l’equip educatiu i de les famílies
2. Vida quotidiana
La vida quotidiana (les entrades i sortides dels infants a les escoles, el moment dels àpats, el descans, el joc lliure…) és l’eix central de l’ambient educatiu i potencia el valor d’aprenentatge dels infants conjuntament amb altres propostes educatives.
En aquests moments quotidians, que es viuen com una gran oportunitat d’aprenentatge global:
· Hi intervenen totes les àrees d’experiència i de desenvolupament.
· S’afavoreix l’estructuració i l’organització del pensament de l’infant.
· Es marquen uns ritmes de vida col·lectiva i de vida social.
· Es facilita l’aprenentatge significatiu, l’adquisició de l’autonomia i es dóna seguretat a l’infant.
La vida quotidiana és l’eix central de l’ambient educatiu
3. Els espais
Les EBMV han desenvolupat un projecte basat en la pedagogia dels espais i materials com a element educatiu. L’organització i disposició dels diferents espais i la selecció dels materials de l’escola responen a la diversitat d’interessos i a les necessitats pròpies dels infants.
L’escola es converteix en un gran laboratori per a l’autoaprenentatge, on l’infant troba al seu abast múltiples oportunitats de joc, de treball, de descoberta, de relació, d’intimitat, etc. Es tracta d’una pedagogia que potencia molt la imatge d’infant ric, potent i capaç d’escollir, de prendre decisions i de ser el protagonista del seu propi procés d’aprenentatge.
Els espais i materials de l’escola es converteixen en un laboratori per a l’autoaprenentatge
4. Joc i experimentació
S’ofereixen a l’infant propostes educatives que activen el joc, la curiositat i la disposició innata a experimentar, per tal que visquin processos de descoberta, de creativitat i d’aprenentatge significatiu.
L’estètica, la màgia i la creativitat són elements importants en les propostes educatives, ja que generen un clima emocional positiu que predisposa els infants a actuar amb totes les seves capacitats.
Els agrupaments flexibles (petit, mitjà i gran grup) són una metodologia que ens permet garantir la qualitat del treball, a la vegada que permet, per una banda, l’atenció individualitzada i centrada en l’infant i, per l’altra, l’atenció més centrada en el grup.
L’estètica, la màgia i la creativitat són elements importants en les propostes educatives